بررسی ابعاد پردازش شناختی در دانش ­آموزان با اختلال­ های یادگیری

دسته‌بندی نشده

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :مطالعه ابعاد پردازش شناختی در دانش ­آموزان با اختلال­ های یادگیری

تکه ای از متن پایان نامه :

دیسلسکی، بدکاری مغزی) و موجب اغتشاشات بسیاری شده­اند خودداری کرده می باشد. به روشنی اظهار می­دارد که ناتوانی­های یادگیری ممکن می باشد با سایر شرایط معلول ساز نیز همراه باشد (هامیل و همکاران، 1981؛ به نقل از هالاهان و کافمن، 1390)

“طبق راهنمای تجدید نظر شده تشخیصی و آماری اختلال­های روانی[1]  (2000)، اختلالات یادگیری زمانی تشخیص داده می­شوند که پیشرفت در آزمون­های استاندارد شده برای خواندن، ریاضیات یا اظهار نوشتاری بطور قابل ملاحظه زیر سطح مورد انتظار بر حسب سن، تحصیلات و سطح هوشی باشد. معضلات  یادگیری مانع پیشرفت تحصیلی یا فعالیت­های روزمره زندگی گردد. همچنین تاکید می­کند که  اگر یک نقیصه حسی وجود داشته باشد، معضلات یادگیری بایستی افزون بر آن­هایی باشند که معمولا همراه با آن نقیصه دیده می­شوند” (نیکخو و هامایاک، 1381).

تعاریف مختلف از اختلالات یادگیری در چند عنصر مشترک هستند: این کودکان دارای بهره هوشی تقریبا متوسط یا بالاتر هستند، از نظر حواس مختلف سالم هستند، پیشرفت آموزشی این کودکان به طور قابل ملاحظه­ای کمتر از بهره هوشی، سن و امکانات آموزشی می باشد و همچنین معضلات یادگیری از عقب ماندگی ذهنی، اختلال­های هیجانی، فقر محیطی، معلولیت­های حسی یا ناتوانی­های جسمانی ناشی نمی­شوند (سیف نراقی و نادری، 1389).

 

 

 

 

2-4- معضلات ویژه اختلال یادگیری

 

2-4-1- نقص توجه

بسیاری از افراد با اختلال یادگیری نشانه­هایی از معضلات توجه را نشان می­دهند که ویژه­ترین آن­ها حواسپرتی، دامنه توجه کوتاه، تکانشگری، معضلات خود تنظیمی، تحرک بیش از حد، قیاس با کامپیوتر دیجیتال می باشد در نظر گرفته می­گردد. این سیستم همچون کامپیوتر، اطلاعات حاصل از محیط یا اطلاعات اندوخته در سیستم را مورد دخل و تصرف یا پردازش قرار می­دهد. این سیستم اطلاعات را به طرق مختلف[1]. Diagnostic and Statistic Manual of Mental Disorder-Revised(DSM-IV-R)

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه