دانلود پایان نامه ارشد رشته روانشناسی :بررسی ابعاد پردازش شناختی در دانش ­آموزان با اختلال­ های یادگیری

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :مطالعه ابعاد پردازش شناختی در دانش ­آموزان با اختلال­ های یادگیری

تکه ای از متن پایان نامه :

دلوکا، گادینو و دایموند[1] (1999) با عنوان مطالعه سرعت پردازش اطلاعات به عنوان یک نقص کلیدی در مبتلایان به اسکلروز چندگانه انجام دادند، نتایج حاصل از پژوهش نشان داد، که افراد مبتلا به  اسکلروز چندگانه، به طور خاص نقائصی را در سرعت پردازش تجربه می­کنند اما نه در دقت و صحت عملکرد. در پژوهشی دیگر که به مطالعه کندی پردازش نشان دادند که در واقع دو نقص پردازش حرکت مشخص در نارساخوانی رشدی هست (ویلمر[2]، ریچاردسون[3]، چن و استین[4]، 2004). اما برخلاف آن در پژوهشی دیگر که سلطانی، سیما شیرازی، مرادی و لوری­زاده در سال 1386 به مطالعه و مقایسه مهارت­های ادراک بینایی در کودکان نارساخوان رشدی و عادی پرداختند، نتایج این پژوهش نشان داد که مهارت­های ادراک بینایی کودکان نارساخوان در مقایسه با کودکان عادی تفاوت معناداری ندارد. این یافته­ها با نظریه­هایی همسو می­باشند که علت نارساخوانی رشدی را در نقائص بینایی به تنهایی جستجو نمی­کنند و علت­های دیگری را برای توجیه این اختلال ضروری می­دانند. در پژوهشی دیگر که با هدف مطالعه ارتباط بین حرکت کلی، پردازش کلی شکل، تمرین و پردازش شناختی و دیداری در بزرگسالان مبتلا به نارساخوانی صورت گرفت نتایج نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل و بدون در نظر گرفتن اثر تمرین، گروه نارساخوان حساسیت کمتری به حرکت کلی دارند. در این مطالعه همچنین دقت کمتری در سنجه­های مربوط به پردازش دیداری و زبانی در افراد نارساخوان مشاهده گردید (کانلون[5]، ساندرز و رایت[6]؛ 2009).

مطالعه شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانش­آموزان ابتدایی استان اردبیل نشان داد که 13 درصد دانش­آموزان پایه­های سوم، چهارم و پنجم ابتدایی مدارس شهری استان اردبیل مبتلا به نارسایی­های ویژه یادگیری هستند و از عوامل مرتبط با این نارسایی­ها می­توان به معضلات یادآوری، بهره گیری کمتر از تکرار و تمرین، ضعف در حافظه بینایی، کنترل ذهنی ضعیف، ضعف در تشخیص شنیداری اشاره نمود (نریمانی و رجبی، 1384). در همین ارتباط، علیزاده (1373) در پژوهشی به مقایسه حافظه بینایی در کودکان نارساخوان و کودکان عادی پرداخت، نتایج نشان داد که حافظه بینایی کودکان نارساخوان به طور معناداری از حافظه بینایی کودکان عادی کمتر می باشد. اما بین حافظه بینایی پسران و دختران نارساخوان و نیز پسران و دختران عادی تفاوت معناداری وجود ندارد.

در پژوهشی دیگر که به مقایسه ویژگی­های روانشناختی دانش­آموزان نارسانویس و عادی پایه سوم ابتدایی[1]. Demaree, Deluca, Gaudino &  Diamond

[2]. Wilmer

[3]. Richardson

[4]. Chen & Stein

[5]. Conlon

[6]. Sanders & Wright

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه