دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد : رابطه بين ادراك از عدالت سازماني و رفتار شهروندي سازماني با توجه به اعتماد به مدير در اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي گيلان

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : ارتباط بين ادراك از عدالت سازماني و رفتار شهروندي سازماني با در نظر داشتن اعتماد به مدير در اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي گيلان

تکه ای از متن پایان نامه :

 

برخي  دیگر اعتماد را برآورد فرد نسبت به حسن نیت دیگران و قابلیت اطمینان به آنها در شرایط مخاطره آمیز می­دانند (منطقی و همکاران ، 1386، ص111).

ملینجر[1] (1956) اعتماد را مفهومی دو بُعدی می­داند که شامل:

  • اطمینان نسبت به مقاصد و انگیزه­های طرف مقابل دارد.
  • یکرنگی و صمیمیت در اعمال و گفتار طرف مقابل می­باشد (امیرکافی، 1380، ص 11).

اعتماد جنبه­ای از روابط می باشد که به طور مداوم در حال تغییر می­باشد. هر آن چه که افراد انجام دهند، سطح اعتماد را در روابط افزایش یا کاهش می­دهد، در ایجاد و حفظ اعتماد در روابط دو جانبه، کنش­های هر دو طرف از اهمیت زیادی برخوردار می باشد (امیر کافی، 1380، ص17).

نظریه پردازان مدیریت در دوره معاصر اعتماد را به عنوان یک عنصر مهم عملکرد در اتحاد درون شرکت­ها و نیز در میان شرکای استراتژیک شناخته­اند (آدوبور[2]، 2006، ص537).

اعتماد در مدیریت به قراردادهای روانی که بین افراد و سازمان­ها ایجاد شده می باشد، اشاره می­کند که این پیمان­ها مبتنی بر پیام­هایی می باشد که کارکنان درمورد انتظارات سازمانی دریافت می­کنند و نیز مبتنی بر انتظارات اعمال مطلوب مدیریت از طرف کارکنان می­باشد (جی باداموسی و نادابا[3]، 2007، ص754).

اعتماد کارکنان به مدیران سازمانی در زمینه­های مختلفی مانند اعتماد به صحت و دقت اطلاعات ارائه شده، اهداف عالی و عملیاتی تدوین شده و… ظاهر می­گردد و از طرف دیگر اعتماد مدیران به توانمندی­های کارکنان، کارایی، صداقت و درستی آنان می­تواند در تفویض و واگذاری اختیار به زیردستان و سایر مسائل نمود یابد (حسنی، 1383، ص 2).

مطالعات متعددی در تبیین اهمیت اعتماد متقابل میان افراد سازمان صورت گرفته می باشد. شکل­گیری اعتماد در سراسر عمر در طی اجتماعی شدن پیش می­رود. سازمان­ها نیز به عنوان محیط­های اجتماعی در این فرایند تأثیر دارند. احتمال دارد رهبران به عنوان یکی از اعضای سازمان تأثیر بسزایی در تشکیل اعتماد داشته باشند.

همچنان  که مدیران نسبت به کارکنان صمیمی، باز، متناسب و با تدبیر رفتار می­کنند، اعتماد ظاهر می­گردد. اعتماد به سرپرست یا رهبر یکی از انواع مهم اعتماد در زمینه سازمانی محسوب می­گردد.

 

2-5-2) ابعاد اعتماد

مدیریت بر مبنای اعتماد، بیانی جدید از اندیشه­های کهن می باشد که جای آن در روابط امروزی به خوبی نمایان و آشکار می باشد و به کارگیری ساز و کارهای آن می­تواند در راه کسب اثربخشی فردی و سازمانی مؤثر واقع گردد (احمدی مهربانی، 1381، ص37).

هر چند که مفهوم اعتماد پیچیده و درک آن دشوار می باشد و به سادگی نمی­توان عناصر و ابعاد آن را مشخص نمود، اما نویسندگان مختلف، هرکدام ابعاد متفاوتی از اعتماد را مورد مطالعه قرار داده­اند که در زیر به بعضی از آنها اشاره می­گردد:

رابینز در کتاب رفتار سازمانی خود، برای اعتماد پنج بُعد، تعریف می­کند:

  • ثبات:

بُعد ثبات به قابل اتکا بودن، قابل پیش بینی بودن و قضاوت مناسب در برخورد با موقعیت­ها و سازگاری بین حرف و اقدام اشاره می­کند.

  • وفاداری:

بُعد وفاداری با حفظ آبرو و حیثیت طرف مقابل، طرفداری از دیگران و پرهیز از رفتار فرصت طلبانه نسبت به آنها در ارتباط می باشد. وقتی کارمندان بدانند که مدیر آنها در حد توانش از آنها طرفداری می­کند آنها نیز به او اعتماد می­کنند.

  • گشودگی:

گشودگی به میزان آشکار بودن شخصیت فرد برای دیگران، پرهیز از کتمان حقایق و اظهار کل حقیقت و نه بخشی از آن اشاره می­کند.

 

 

 

  • افزایش همبستگی بین افراد.

[1]-Mellinger

[2]-Adobor

[3]-Gbadamosi & Ndaba

 ارتباط بين ادراك از عدالت سازماني و رفتار شهروندي سازماني با در نظر داشتن اعتماد به مدير در اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي گيلان

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه