پایان نامه:بررسی ابعاد پردازش شناختی در دانش ­آموزان با اختلال­ های یادگیری

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :مطالعه ابعاد پردازش شناختی در دانش ­آموزان با اختلال­ های یادگیری

تکه ای از متن پایان نامه :

وضوح دید متفاوت می باشد. معضلات پردازش بصری بر چگونگی تفسیر یا پردازش اطلاعات توسط مغز اثر می­گذارد. اختلال پردازش شنوایی می باشد از معضلات مربوط به شنوایی مانند ناشنوایی یا کم شنوایی متفاوت می باشد. معضلات پردازش شنوایی آن چیز که را که توسط گوش شنیده می­گردد را تحت تاثیر قرار نمی­دهد اما بر چگونگی تفسیر یا پردازش توسط مغز تاثیر می­گذارد. نقص پردازش شنیداری می­تواند به طور مستقیم با گفتار و زبان تداخل ایجاد کند و بر تمامی زمینه­های یادگیری تاثیر بگذارد به ویژه خواندن و هجی کردن. هنگامی که آموزش در مدرسه اساسا بر پایه زبان گفتاری باشد فرد مبتلا به اختلال پردازش شنیداری ممکن می باشد معضلات جدی در فهم درس­ها یا دستورها داشته باشد. پردازش مفهومی مشتمل بر درک الگوهای کلی و مفاهیم اساسی برای بهره گیری در تفکر سطح بالا، خلاقیت و استدلال می باشد (کروز، 1999). پردازش متوالی به طور کلی مغز به عنوان سیستم بایگانی جزئیات، به شکلی در نظر گرفته شده که بسیار شبیه به یک کامپیوتر می باشد که اطلاعات

یادگیری ابزار عمده سازگاری بشر با محیط در حال تغییر خود می باشد. اگر کودکان و نوجوانان در جهان پیچیده امروز نتو­­انند یاد بگیرند، نمی­توانند خوب زندگی کنند. از ديدگاه نظريه پردازش اطلاعات، يادگيري فعاليتي مستمر براي پردازش اطلاعات مي­باشد به آن­گونه كه يادگيري، فرايند دريافت محرك­هاي محيطي به وسيله گيرنده­هاي حسي، و گذر از حافظه حسي و حافظه كوتاه مدت و به رمز درآوردن و معني­دار کردن محرك­ها و نهايتا قرار گرفتن در حافظه دراز مدت تعريف شده می باشد. بنابرين يادگيري زماني صورت مي­گيرد كه اطلاعات تمام مراحل حافظه را طي كرده و وارد حافظه دراز­مدت گردد. به نظر می­رسد که کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری به دلیل کارکرد بد مغز، اطلاعات را به شیوه­ای متفاوت از سایر کودکان دریافت و پردازش می­کنند پس در یادگیری دچار نارسایی و معضلات می­شوند (بشرپور و همکاران، 1391). نارسایی پردازش اطلاعات کودکان با اختلال یادگیری، در زمینه­هایی زیرا رمزگشایی یا شناسایی واژه، درک خواندن، محاسبه، استدلال ریاضی، املاء یا اظهار نوشتاری مشخص شده می باشد. یک ناتوانی که در بافت تحصیلی آشکار می­گردد، ممکن می باشد بر سایر زمینه­ها­ هم پیامد منفی داشته باشد. برای مثال فعالیت­های روزمره شخص در منزل ممکن می باشد تحت تاثیر حافظه ضعیف، استدلال نارسا و یا حل مسئله قرار بگیرند. به علاوه روابط اجتماعی و یا کارکردهای هیجانی نیز ممکن می باشد به دلیل نارسایی پردازش شناختی تحت تاثیر قرار گیرد، این امر موجب می­گردد که فرد در تفکر یا رفتار و یا درک رفتار دیگران دچار اشتباهاتی گردد (ساتاسنیس، فیورست و رورک[1]، 1997؛ به نقل از بشر پور و همکاران، 1391). مطالعات مختلفی نشان می­دهند که کودکان با اختلال یادگیری نقص سرعت پردازش دارند (شاناهان[2]، پینینگتون[3]،

[1]. Tsatasnis, Fuerst & Rourke

[2]. Shanahan

[3]. Pennington

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه