پایان نامه ارشد :بررسی ابعاد پردازش شناختی در دانش ­آموزان با اختلال­ های یادگیری

دسته‌بندی نشده

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :مطالعه ابعاد پردازش شناختی در دانش ­آموزان با اختلال­ های یادگیری

تکه ای از متن پایان نامه :

 

می­باشد توانایی یک دانش­آموز برای حفظ در نظر داشتن وظایف به وضوح اثراتش را در یادگیری و پردازش اطلاعات نشان می­دهد. بسیاری از افراد با اختلال یادگیری نشانه­هایی از معضلات توجه را نشان می­دهند که ویژه­ترین آن­ها حواسپرتی، دامنه توجه کوتاه، تکانشگری، معضلات خود تنظیمی، تحرک بیش از حد، حافظه کاری ضعیف، گرایش به رویای روز و غیره که گاهی با رفتارهای اقدام کردن همراه می باشد (مامن، 2002) که ممکن می باشد نتیجه ناراحتی جسمی، مسائل عاطفی، علاقه و عوامل انگیزشی یا معضلات خودتنظیمی باشد. الگوی مداوم از معضلات مانند عدم توجه، بیش­فعالی و یا تکانشگری یا هر ترکیبی از این­ها، ممکن می باشد در نتیجه یک بیماری بیولوژیکی شناخته شده مانند اختلال نقص توجه و بیش­فعالی باشد (وزارت آموزش و بریتیش کلمبیای کانادا، 2011). کودکانی که نقص توجه دارند به احتمال زیاد معضلات اجتماعی نیز دارند زیرا بیش از حد منفعل، خجالتی هستند و بیشتر در معرض ابتلا به اختلالاتی مانند اضطراب یا افسردگی هستند و تمایل به انزاوای اجتماعی دارند، اغلب درون­گرا هستند به آرامی و کندی پاسخ می­دهند که ممکن می باشد توسط دیگران منزوی، بی­علاقه یا بی­توجه تفسیر شوند، نقص خواندن، معضلات محاسبات ذهنی ریاضی و زبان در این کودکان زیاد می­باشد معضلات زبان اغلب اشاره به این دارد که قسمتی از وظایف زبان بخصوص آن­هایی که کلامی هستند فشار زیادی را بر حافظه کاری تحمیل می­کنند، نقص عمده در حافظه کاری، بخصوص پردازش شنیداری دارند زیرا نیازهای آن در مکان­هایی از حافظه کاری می باشد. از ویژگی­های تعداد زیادی از این کودکان زمان واکنش و سرعت پردازش خیلی آهسته می باشد. مشکلاتی برای حفظ انگیزه کافی برای تکمیل یک کار دارند و معمولا خیلی سریع بی حوصله می­شوند اما زمانی که در فعالیتی درگیر می­شوند که از آن لذت می­برند قادر می­شوند با موفقیت بر حواسپرتی خود غلبه کنند و بعضی از آن­ها برای جبران سطح انگیختگی پایین ممکن می باشد در جستجوی خطراتی باشند تا سطح تحریک و توجه خود را افزایش دهند. علت اصلی نقص توجه شناخته شده نیست اما از علت­های احتمالی می­توان به الگوی وراثت، معضلات دوران بارداری، عوارض زمان تولد یا آسیب­های عصبی پس از آن اشاره نمود البته شواهد اندکی نشان می­دهند که عوامل زیست محیطی، مواد غذایی مثل رنگ­ها، مواد قندی غیره دخیل هستند (دایموند[1]، 2005). تحقیقات و مشاهدات بیشترین ارتباط را بین بعد توجه آموزش کودکان بکار گرفته گردد و در آموزش آنان از این کانال یادگیری بهره گیری بیشتری بعمل آید.

در پاسخ به دومین سوال پژوهش مبنی بر اینکه آیا مقیاس پردازش شناختی از روایی قابل قبولی برخوردار می باشد، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مقیاس پردازش شناختی دارای روایی قابل قبولی جهت بهره گیری در

[1]. Diamond

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه