پایان نامه ارشد رشته روانشناسی :بررسی ابعاد پردازش شناختی در دانش ­آموزان با اختلال­ های یادگیری

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :مطالعه ابعاد پردازش شناختی در دانش ­آموزان با اختلال­ های یادگیری

تکه ای از متن پایان نامه :

پردازش می­کند: رمزگذاری[1]، رمزگذاری مجدد[2]،یا رمز گشایی[3] با مقایسه یا ترکیب اطلاعات جدید با دیگر اطلاعات؛ اندوزش[4] آن در حافظه[5] یا بازیابی[6] آن از حافظه؛ قرار دادن آن در محور توجه[7] یا هوشیاری آگاه؛ و مانند این­ها. هدف از رویکرد پردازش اطلاعات، دست یافتن به مدل دقیق پردازش اطلاعات می باشد که بتواند به طور موفقیت‌آمیزی مشابه یک برنامه کارآمد کامپیوتری اقدام کند. این مدل همچنین بایستی بتواند درمورد نحوه رفتار آزمودنی (یاکامپیوتر) تحت شرایط و محدودیت­های خاص تکلیف، و در پاسخ به درون دادهای ویژه، پیش­بینی­های دقیقی به اقدام آورد. هواداران این رویکرد معتقدند که سیستم شناختی آدمی محدودیت­های پردازشی مهمی دارد به عنوان مثال، در تعداد واحدهای اطلاعاتی که می توان بصورت همزمان آن­ها را مورد توجه و پردازش قرار داد، محدودیت­های شدید هست و عملیات شناختی از قبیل رمز گذاری، مقایسه، و بازیابی اطلاعات از حافظه جملگی به زمان نیاز دارند و معمولا بایستی به طور پی در پی انجام شوند، پس ممکن می باشد در یک تکلیف کاری بیش از توان سیستم بر آن تحمیل گردد. یعنی مقتضیات پردازش آن فراتر از توانمندی پردازش سیستم باشد (ماهر، 1377). اختلال پردازش روان­شناختی محدودیت­های ذاتی هستند که در یادگیری دانش­آموز مانع ایجاد می­کنند. هنگامی که معضلات یادگیری متاثر از پردازش یا تفکر باشد، مشکلاتی را در حافظه و در سازماندهی ایده­ها یا تفکر به شیوه معنی­دار می­بینیم. کودکان با اختلال یادگیری عمد­تا مشکلاتی در پردازش اطلاعات (پردازش بینایی، پردازش شنوایی، سرعت پردازش و غیره) دارند. اختلال در پردازش اطلاعات، نقص در توانایی فرد در بهره گیری موثر از اطلاعات جمع­آوری شده بوسیله حواس می باشد که نتیجه از دست دادن شنوایی، اختلال در  بینایی، اختلال نقص توجه یا هر نوعی از نقص شناختی یا فکری نیست (لرنر و جونز؛ 2008).

(مولنار-کلامپر[8]، 2002)

البته همه دانش­آموزان با اختلالات یادگیری در زمینه مهارت­های اجتماعی با مشکل مواجه نمی­شوند، اما ویژگی­های مشترکی بین آن­هایی که نقص مهارت اجتماعی دارند، هست، به عنوان مثال بروک گزارش نمود که در کودکان با تظاهرات بیشتر اختلال یادگیری به احتمال زیاد هم تعداد و هم شدت نقص مهارت­های[1]. Encoding

[2]. Recoding

[3]. Decoding

[4]. Storage

[5]. Memory

[6]. Retrieval

[7]. Attention

[8]. Molenaar-Klumper

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه