پایان نامه ارشد روانشناسی :بررسی ابعاد پردازش شناختی در دانش ­آموزان با اختلال­ های یادگیری

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :مطالعه ابعاد پردازش شناختی در دانش ­آموزان با اختلال­ های یادگیری

تکه ای از متن پایان نامه :

). حافظه حسی یا ثبت حسی[1]، اولین مرحله از ادراک محرک می باشد که به حواس مربوط می­گردد،  به نظر می­رسد که بخش­های جداگانه­ای برای هر نوع ادراک حسی هست که هر کدام محدودیت­ها و دستگاه­های خود را دارند. انتقال سریع اطلاعات جدید به مرحله بعدی پردازش از اهمیت اساسی برخودار می باشد. حافظه حسی مثل یک مدخل برای همه اطلاعاتی می باشد که بعدا جزئی از حافظه می­شوند. این سطح از حافظه با محدودیت زمانی رو به رو می باشد؛ به این معنی که اطلاعات ذخیره شده در آن، اگر به سطوح بالاتر انتقال پیدا نکنند به سرعت فراموش می­شوند. این اتفاق در کمتر از یک دوم ثانیه برای محرک­های بصری و در سه ثانیه برای محرک­های شنوایی به وجودمی­آید. راه­های بسیاری برای حتمی کردن انتقال و روش­های بسیاری برای تسهیل این انتقال هست. برای این مقصود توجه و خودکار شدن تاثیر عمده­ای بر حافظه حسی دارند (لوتز و هویت، 2003).

حافظه کوتاه مدت[2]، دومین سطح از پردازش اطلاعات می باشد. این مرحله را اغلب حافظه فعال یا هشیار می­نامند زیرا این بخش از حافظه می باشد که وقتی اطلاعات جدیدی گرفته می­گردد و همکاران، 2011). به سخن دیگر، حافظه مربوط به اطلاعات وابسته به زمان­ها و مکان­های خاص، به ویژه اطلاعات مربوط به وقایع زندگی­مان، حافظه رویدای نام دارد (وولفلک[3]، 2004؛ به نقل از سیف، 1389). در حافظه معنایی، مفاهیم، کلمات، نمادها و تعمیم­دهی ذخیره می­گردد. این نوع حافظه فراوان­­ترین بهره گیری را در مدرسه دارد (کرک و همکاران، 2011). حافظه روندی مربوط به چگونگی انجام امور، به ویژه فعالیت­های فیزیکی یا جسمی مانند بازی­های ورزشی را حافظه روندی یا روشی می­نامند. از نظر گنجایش برای حافظه بلند مدت هیج محدودیتی وجود ندارد، این حافظه می­تواند تمامی اطلاعات دریافتی را برای همیشه نگهداری کند. بزرگترین محدودیت حافظه بلندمدت ماهیت غیرفعال آن می باشد. به سبب همین غیر فعال بودن اطلاعات موجود در حافظه بلند مدت می باشد که بازیابی آن­ها مستلزم کوشش زیاد و گاه همراه با دردسر می باشد. پدیده بر سر زبان بودن معرف این نوع مشکل می باشد که به معنای نزدیک شدن به اطلاع مورد نظر می­باشد (سیف، 1389).

 

2-7-2- نظریه سطوح پردازش[4]

یکی از اولین نظریات رقیب برای نظریه مراحل سه گانه، بوسیله کریک[5] و لاکهارت[6](1972) تهیه شده

[1]. Sensory register

[2].  Short-term memory

[3]. Woolfolk

[4]. Levels of processing theory

[5]. Craik

[6]. Lockhart

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه