پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادبیات و زبان فارسی درباره : بررسی ابزار آلات و اصطلاحات موسیقی در دیوان خاقانی

دسته‌بندی نشده

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه ابزار آلات و اصطلاحات موسیقی در دیوان خاقانی 

تکه ای از متن پایان نامه :

و سیم گیر و غیره افزون بر نوع ابتدایی­اش ملاحظه می­گردد مرهون سیر تطّور چنگ در جوامع و ادوار مختلف می باشد.

از انواع ابتدایی آن نوعی مثلثی شکل می باشد با تخته ای به طول تقریبی یک گز و میله ایی چوبی که به گونه­ای عمود بر یک طرف تخته نصب گردیده و انتهای دیگر میله به شکل دست بشر ساخته شده می باشد. در لغت نامه دهخدا توضیح مبسوطی راجه به چنگ حاوی نقوش و مبانی مختلف چنگ از منابع متنوع مسطور می باشد.

به نظر ابن خردادبه چنگ از اختراعات ایرانیان می باشد .در بعضی منابع بنا بر شاهد بیتی یا شواهدی دیگر رامتین را واضع چنگ گفته­اند:

حاسدم گوید که شعر او بود تنها و بس باز نشناسد کسی بربط ز چنگ رامتین

(منوچهری، 1390 ، ق 52 – ب 17)

نوعی از چنگ را مهری گویند و آن سازی می باشد که مطربان نوازند، و بعضی گویند یکی از نامهای ساز چنگ می باشد.

در طریقه نواختن چنگ نوازنده در بعضی نقوش ، ایستتاده و در حالی که چنگ را به گردن آویخته به نحوی که ساز در طرف چپ وی قرار می­گرفته ملاحظه می­گردد.علت ایستادن نوازنده­ی چنگ را  به گمانی رعایت احرام پادشاه یا اما­نعمت چنگ­نواز ذکر کرده­اند.

چنگ را به وسیله­ی مضرابی از قطعه چوب (با زخمه) و با دست راست می­نواخته اند و دست چپ متعهّد تنوع اصوات و ریتم بوده می باشد.

کاسه طنینی:

شامل 2 قسمت کاسه و سینه می باشد. کاسه تو خالی و بزرگ‌تر می باشد و بر دهانه آن پوست قرار می گیرد. در دو طرف بالای این کاسه که به سمت سینه می رود، دو فرو رفتگی هست که باعث می گردد کاسه دو قسمتی به نظر آید. در ساخت بعضی رباب ها این دو فرو رفتگی کمی بالاتر، بین کاسه و سینه ایجاد شده اند.

سینه:

 

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه