پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادبیات و زبان فارسی : بررسی ابزار آلات و اصطلاحات موسیقی در دیوان خاقانی

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه ابزار آلات و اصطلاحات موسیقی در دیوان خاقانی 

تکه ای از متن پایان نامه :

نيم چو آب كه با هر كسي درآميزم نيم چو ابر كه بر هر خسي فروبارم

(خاقاني،1391: 371)

  1. 6. تقويت بار حسّي و عاطفي در صور خيال

در ساختار صور خيال در شعر سبك آذربايجاني به صورت­هاي برمي­خوريم كه بسيار زنده و جان­دارند و تجربة عاطفي ما، پيام حسّي موجود در آن­ها را به راحتي درك مي­كند و واكنش نشان مي­دهد؛ اين نوع تصاوير كه بر اساس روحية لطيف و حسّاس و البته زبان گويا و قوي ساخته مي­شوند، زيباترين و مهمترين نوع تصاوير ذهني در شعر آذربايجاني هستند؛ نكتة بسيار مهم و قابل توجه در اين نوع از تصاوير، انساني بودن صرف آنهاست زيرا چنان كه در مثالها خواهيم ديد، اين صورتها به يك يا چند بُعد از ابعاد فيزيكي و يا روحاني جهانِ مختصِ آدمي تكيه دارند؛ چند مثال:

خاقاني براي به تصوير درآوردن رنجش خاطر و دلتنگيش اين صورت خيالي ناب و بسيار جاندار را آفريده می باشد:

شكسته دل تر از آن ساغر بلورينم كه در ميانة خارا به عمد كني رها

(خاقاني،1391: 30)

خاقاني در توصيف ناشكيبايي و اشتياقش به معشوق، تصوير بسيار جذابي خلق كرده می باشد ،مي­گويد«كتاب صبر» را روزي هزار بار مرور مي كنم، اما زیرا همة حواسم به تواست، مطالب كتاب را نميتوانم به خاطر بسپارم:

روزي هزار بار بخوانم كتاب صبر هوشم به توست لاجرم از بر نمي­گردد

(خاقاني،1391: 582)

  1. 7. تصاوير مينياتوري (تصوير در تصوير)

يكي از روشهاي شاعران سبك آذربايجاني كه از ميل بسيار آنان براي تازه ساختن كلام و نيز تنوع سخن و تصوير ناشي ميشود، آن می باشد كه بعد از ايجاد يك تصوير در داخل آن تصوير اصلي، چندين و چند تصوير

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه