دانلود پایان نامه ارشد روانشناسی :بررسی ابعاد پردازش شناختی در دانش ­آموزان با اختلال­ های یادگیری

دسته‌بندی نشده

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :مطالعه ابعاد پردازش شناختی در دانش ­آموزان با اختلال­ های یادگیری

تکه ای از متن پایان نامه :

مهارت­های اجتماعی بیشتر می باشد، به علاوه، به نظر می­رسد که جنسیت کودک یک عامل می­باشد. شواهد و مدارک نشان می­دهند که دختران با اختلال یادگیری به احتمال زیاد معضلات سازگاری اجتماعی دارند (لیون، 1996).

 

2-4-5- اختلال خواندن

اختلال خواندن که همچنین به عنوان نارساخوانی[1] شناخته می­گردد نوعی از اختلال یادگیری می باشد که بطور معمول نتیجه نقص در بخش واجی زبان می باشد. و به وسیله مشکلاتی در یادگیری خواندن، نوشتن، تلفظ کردن و  رمز­گشایی کلمه­ها مشخص می­گردد. مهارت­های خواندن یک شخص با نارسا­خوانی به طور قابل توجهی پایین­تر از چیزی می باشد که از هوش و تجربیات آموزشی­اش انتظار می­رود. پیامد ثانویه­اش ممکن می باشد شامل مشکلاتی در درک خواندن و کاهش تجربه خواندن گردد. همچنین می­تواند مانع رشد واژگان و زمینه دانش گردد (انجمن بین­المللی نارساخوانی[2] ، به نقل از کرک، گالاگر، آناستازیو، کلمن[3]، 2011). نتیجه عمده این می باشد که مغز کودکان با نارساخوانی از مغز افراد بدون اختلال یادگیری متفاوت اقدام می­کند، اگرچه افراد با نارساخوانی مشکلاتی در وظایف زبان­محور( خواندن، هجی، نوشتن و آگاهی زبانی) دارند، بسیاری از آن­ها توانایی بسیار رشدیافته­ای در بینایی، فضایی، حرکتی  و حل معضلات غیرکلامی دارند ( دیکمن[4]، 1996 به نقل از کرک و همکاران؛ 2011). این نوع متداول‌­ترین نوع اختلال یادگیری برای حداقل 80 درصد از کودکان سنین دبستان می­باشد که باعث مشکلاتی در مهارت­های اساسی تشخیص کلمه یا درک مطالب خوانده هستند (لرنر و جونز، 2008).

 

کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری اغلب در یک یا چند حوزه از این موارد دچار نقص می­باشند (لرنر و جونز، 2008).  از ویژگی­های کودکان با اختلال نوشتن این می باشد که حتی با مقدار مناسب آموزش و تمرین، در بدست آوردن پیشرفت کافی در انجام وظایف ظریف حرکتی دست­خط شکست می­خورند. شکایت مکرر در مورد نوشتن آن­ها این می باشد که قادر  به تولید یک متن با کیفیت خوب نیستند، دست­خط شخص با دیس­گرافیا فاقد انسجام می باشد (کیئوگ و ساگدن[5]، 1985، به نقل از اسمیت-انگلسمن و ون گلن[6]، 1997)

[1]. Dyslexia

[2]. The International Dyslexia Association

[3]. Kirk, Gallagher, Coleman & Anastasiow

[4]. Dickman

[5]. Keogh & Sugden

[6]. Smits-Engelsman & Van Galen

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه