پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادبیات و زبان فارسی : بررسی ابزار آلات و اصطلاحات موسیقی در دیوان خاقانی
عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه ابزار آلات و اصطلاحات موسیقی در دیوان خاقانی
تکه ای از متن پایان نامه :
نيم چو آب كه با هر كسي درآميزم | نيم چو ابر كه بر هر خسي فروبارم |
(خاقاني،1391: 371)
- 6. تقويت بار حسّي و عاطفي در صور خيال
در ساختار صور خيال در شعر سبك آذربايجاني به صورتهاي برميخوريم كه بسيار زنده و جاندارند و تجربة عاطفي ما، پيام حسّي موجود در آنها را به راحتي درك ميكند و واكنش نشان ميدهد؛ اين نوع تصاوير كه بر اساس روحية لطيف و حسّاس و البته زبان گويا و قوي ساخته ميشوند، زيباترين و مهمترين نوع تصاوير ذهني در شعر آذربايجاني هستند؛ نكتة بسيار مهم و قابل توجه در اين نوع از تصاوير، انساني بودن صرف آنهاست زيرا چنان كه در مثالها خواهيم ديد، اين صورتها به يك يا چند بُعد از ابعاد فيزيكي و يا روحاني جهانِ مختصِ آدمي تكيه دارند؛ چند مثال:
خاقاني براي به تصوير درآوردن رنجش خاطر و دلتنگيش اين صورت خيالي ناب و بسيار جاندار را آفريده می باشد:
شكسته دل تر از آن ساغر بلورينم | كه در ميانة خارا به عمد كني رها |
(خاقاني،1391: 30)
خاقاني در توصيف ناشكيبايي و اشتياقش به معشوق، تصوير بسيار جذابي خلق كرده می باشد ،ميگويد«كتاب صبر» را روزي هزار بار مرور مي كنم، اما زیرا همة حواسم به تواست، مطالب كتاب را نميتوانم به خاطر بسپارم:
روزي هزار بار بخوانم كتاب صبر | هوشم به توست لاجرم از بر نميگردد |
(خاقاني،1391: 582)
- 7. تصاوير مينياتوري (تصوير در تصوير)
يكي از روشهاي شاعران سبك آذربايجاني كه از ميل بسيار آنان براي تازه ساختن كلام و نيز تنوع سخن و تصوير ناشي ميشود، آن می باشد كه بعد از ايجاد يك تصوير در داخل آن تصوير اصلي، چندين و چند تصوير
آخرین دیدگاهها